Kajakafdelingen

Da sæson 2024 ikke er optimal på grund af stormflodsskader, kan vi i skrivende stund (jan. ´24) ikke tilbyde kursus for nye kajakroere!
HOLD JER GERNE OPDATERET PÅ HJEMMESIDEN.

Information til de nye kajakroere i KOLLUND ROKLUB

På bestyrelsens og instruktørernes vegne vil vi gerne byde jer hjertelig velkommen til en forhåbentlig spændende og udfordrende sæson.

I har tilmeldt jer vores Roer 1-kursus og her følger lidt mere information om forløbet.

Forløbet består af 4 dele som tilsammen gerne skulle munde ud i erhvervelsen af ROER 1 beviset og dermed mulighed for at låne kajakklubbens udstyr, deltage på klubarrangementer og få gode oplevelser i havkajakken.

Kan man allerede nu se, at man IKKE kan deltage i alle 5 dele (kan reservere datoerne !), så har I ikke mulighed for at gennemføre ROER 1-kurset, og så ville det være bedre at udsætte kurset til næste år.

Hele kurset inkl. alle 5 dele koster kr. 1200 dertil kommer årskontingentet på kr. 850. Opkrævningen udsendes automatisk af vores kasserer i starten af sæsonen – dvs. april/maj måned 2023. Gebyret er tabt, hvis man IKKE gennemfører kurset i indeværende år.

1. del INTROAFTEN

Der afholdes introaften om ROER 1 – kurset, hvor der vil være mulighed for at få info om Havkajakroning i Kollund Roklub. Denne aften foregår i klubbens lokaler

Tirsdag den ?

2. del TRÆNING I TINGLEV SVØMMEHAL på flg. datoer:

Søndag, den 14. april 2024 kl. 12.00 – 15.00

Søndag, den 28. april 2024 kl. 12.00 – 15.00

Lørdag, den  05. maj 2024 kl. 12.00 - 15.00

Træning i svømmehallen går ud på at blive dus med kajakken og øve ind- og udstigning samt diverse redningsøvelser.

I svømmehallen er det nok med lange tynde bukser eller våddragt og en langærmet T-shirt og egen forplejning. Kajakkerne skal hentes og skylles inden træning i svømmehallen så det kan blive nødvendigt at mødes ved klubben kl. 11 for at hjælpe med at pakke.

3. del TEORI- OG PRAKSISDELEN:

Selve denne kursusdel tager 2,5 dage fra 9.00-17.00. Vi har i år afsat /reserveret flere datoer end nødvendigt, men som I allerede nu bedes reservere og friholde i jeres kalender.

Årsagen til flere datoer er, at vi ikke kan planlægge, hvordan vejret bliver. Der vil derfor først blive taget stilling til, hvilke 2 datoer, der blive de officielle kursusdage når meteorologerne melder ud. Denne del foregår i/ved klubben på Molevej.

I skal forberede jer på, at I skal i vandet, så en våddragt anbefales, idet vandet er koldt i foråret. Medbring også drikkelse og en madpakke. Klubben giver kaffe/te og lidt snack.

Instruktør denne weekend:  Havkajakinstruktør Anne Thomsen og klubinstruktører Jytte Suhr Olsen og Malene Seifen.

4. del RONING AF 50 KM

Efter teori- og praksisweekenden skal der roes 50 km sammen med flere forskellige af klubbens erfarne roere. Klubben laver en plan, så man har mulighed for at komme på vandet tirsdage og torsdage med start efter den 23. maj og slutter i august på en klubaften, som aftales i løbet af kurset.

5. del AFSLUTTENDE ØVELSER PÅ VANDET - FRIRONING

Foregår ved klubben på en klubaften enten tirsdag, den ?. august eller torsdag, den ?. august. Det er vejrafhængigt, hvilken aften det bliver.

De afsluttende øvelser er: Overordnet repetition, kæntringsøvelser med selvredning og makkerredning.

Efter bestået kursus uddeles et DGI Roer1 bevis, som også er indeholdt i gebyret. Herefter kan man kalde sig for kajakroer (DGI roer1) og må tage ud på egen hånd.

Spørgsmål vedr. kurset, påklædning m.m. kontakt Anne Thomsen (Havkajakinstruktør) 50 58 45 21

Med rolig hilsen

Malene, Jytte og Anne

Som friroet i kajak har du mulighed for at benytte klubbens faciliteter til på egen hånd at tage af sted på tur, men det er meget anvendt, at man stadig mødes på roaftener (tirsdage og torsdage) og tager af sted i samlet flok.

Kajakreglementet skal altid overholdes.

TRÆNING FOR UNGE mellem 11 år og 17 år FOREGÅR MANDAGE FRA KL. 15.00 - 17.00  -  ansvarlig: Betty S. Dideriksen (hjælpeinstr)
Vi starter ultimo maj (vandtemperaturen skal dog være over 10 grader).